سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : پنج شنبه 91/12/24 | 11:49 عصر | نویسنده : علی اصغربامری

به نام خدا

امامت - حفظ دین
راجع به اینکه [ امام ] حافظ و مبقی دین است متکلمین زیاد گفته‏اند .
غالبا این حفظ به این صورت فرض می‏شود که مثلا یک ساختمان ابتدا ساخته‏
می‏شود و بعد باید از گزند باد و باران و سایر چیزها محافظت شود . لهذا
به نظر نمی‏رسد که ساختمانی که وسیله یک مؤسس بی‏نظیر بنا شد ضرورتی دارد
که نگهدارنده‏اش در همان حد و قریب به همان حد باشد . مثلا در طول زمان‏
لازم نیست افرادی در سطح آفریننده گنبد مسجد شیخ لطف‏الله و مسجد شاه و
عالی قاپو و کتیبه بایسنقری مسجد گوهر شاد و خطوط میر و بایسنقر و
قرآنهای خطی و سایر شاهکارها وجود داشته باشند .
ولی حقیقت اینست که وقوع خلل در دین به این سادگیها نیست بلکه بنابر
یک اصل روانشناسی و جامعه شناسی یک نهضت و انقلاب همینکه موفق شد و
دشمن از مواجه رودر روی مأیوس گشت ، حرکتش در جبهه دشمن متوقف می‏شود
و دشمن بدون آنکه واقعا تحت تأثیر واقعی نهضت قرار گرفته باشد بلکه‏
صرفا برای

بهره برداری و بر اساس تشخیص سود خود به نهضت می‏پیوندد بدون آنکه به‏
روح و معنی و هدف نهضت ایمان داشته باشد بلکه برای استغلال نهضت آنچنان‏
که مخالفان و مشروطیت ایران به مشروطیت پیوستند و محکمتر سنگ مشروطه‏
را به سینه زدند ، عین الدوله و صدر الاشراف نخست وزیر مشروطه شدند ،
اینها شکل و پوسته و ظاهر و قیافه نهضت را حفظ می‏کنند بلکه آرایش‏
بیشتری می‏دهند اما روح و هسته و باطن و حقیقت آنرا از میان می‏برند و
آنرا از درون پوک و خالی می‏کنند و به تعبیر امیرالمؤمنین : « یکفأ فیه‏
الاسلام کما یکفأ الاناء » . به این ترتیب نهضت را از مسیر خودش منحرف‏
می‏کنند ، قلب ماهیت می‏کنند با حفظ صورت . اکثریت قریب به اتفاق مردم‏
که ظاهر بین و صورت پسندند ، راضی و خشنود و شاکر و دعاگو می‏مانند زیرا
شعارها در حد اعلی محفوظ است هر چند اصول از بین رفته است . اینجاست‏
که نیاز به نوعی رشد و روشن بینی به معنی درون بینی لازم است . جمله :
« و ان لنا فی کل خلف عدولا ینفون عنا تحریف الغالین و انتحال المبطلین‏»
ممکن است ناظر به خود ائمه اطهار باشد و ممکن است که ناظر به علما و
عدولی باشد که همین مراقبت را درباره عقائد مردم نسبت به خود ائمه‏
می‏نمایند . به هر حال مبارزه با " بدعتها " منحصر به این نیست که مثلا
کسی سنت و قانونی علنا به دین بندد و به معنی مشهور ادخال ما لیس من‏
الدین فی الدین نماید . گاهی تدریجا طرز تفکر مردم نسبت به دین آنچنان‏
عوض می‏شود که تفکر اصلی مورد استیحاش مردم قرار می‏گیرد . به هر حال‏
منظور اصلی اینست که همانطور که قرآن فرمود : « الیوم یئس الذین کفروا
من دینکم فلا تخشوهم و اخشون »از خارج دنیای اسلام بر اسلام نباید ترسید ،
از داخل باید ترسید . ترس از داخل هم منحصر به این نیست
که مردم به علل خاص شهوانی و غیره فسق و فجور کنند بلکه از نفاق داخلی ،
از نیروهایی که از مواجهه علنی با اسلام می‏ترسند و ما سک اسلام به چهره‏
می‏زنند و هدفهای پلید خود را زیر سرپوش شعارهای اسلامی آنهم شعارهای غلیظ
و شدید با تهی کردن اسلام از درون و محتوا و ابقاء اندام و پوستها و با
تغییر دادن مسیر و هدف و بالاخره با نوعی تحریف معنوی ( رک به ورقه‏های‏
تحریف ( 1 " [ عملی می‏سازند ، ] از اینها باید ترسید و از فریب خوردن‏
ساده دلان مسلمان از این گروه منافق سنگ اسلام بر سینه زن .